Problematisk keramisk ring?
For noen år siden valgte flere paragliderprodusenter å bytte ut trinsa for bremselina med en keramisk ring. Man tenkte vel at det keramiske materialet var bortimot uslitelig. Men praksis viste noe annet. Det er oppdaget flere tilfeller der den keramiske ringen blir slitt, og spiser opp bremselina!
Nå har dette trolig mere å gjøre med hvordan man flyr, eller rettere sagt armstillingen når man flyr, enn svakhet ved materialet. Ideelt sett bør bremsepådraget i de fleste tilfeller være omtrent vertikalt, slik at det følger raiserene. Men i praksis blir det en vinkel fordi armene enten stikker litt frem eller ut til siden, mens bremselina går mot bakkant av skjermen.
Min skruteknikk er å justere svingen mer med ytterbrems enn i innerbrems. Jeg ligger ofte med et relativ fast bremsepådrag i innerbrems mens jeg lener meg inn og nesten låser armen inntil raiseren (NB ikke raisergrep!), mens jeg åpner eller lukker svingen med lett regulering i ytterbremsen. Samtidig forflyttes tyngdepunktet i selen etter behov. Men her er det ingen fasit. Skru som det passer deg og din skjerm.
Bilde: Den skadde keramiske ringen spiser opp bremselina.
TIPS: Betrakt bremselina som en forbruksvare og bytt den regelmessig. Bøyingen i trinsa eller den keramiske ringen gir en svekkelse over tid, og det kan bli kjedelig om bremselina ryker på det mest ubeleilige tidspunkt. Som for eksempel for acropiloten der bremselina røyk mens han gjorde infinite tumbling! Jeg har også sett ei hovedbremseline som røyk på start mens piloten groundhandla vingen før flyving!