om voss paraglider service

Voss Paraglider Service

Voss Paraglider Service blei starta opp i 2004 med salg av paraglidere og reparasjon og service av utstyr. Jeg er utdanna ingeniør og er naturlig nok litt teknisk interessert. Derfor har jeg fulgt utviklingen av paraglideren med stor interesse i over 30 år, og lest utallige skjermtester. Den tekniske interessen var også bakgrunnen for at Voss Paraglider Service blei starta opp. Foruten å selge utstyr ønsket jeg å kunne utføre service og målinger på paraglidere. Turen gikk til den tyske paragliderprodusenten Firebird for å lære.

Tilstandskontroll

Det var særlig EN ting jeg fikk vite som motiverte meg til dette: paragliderens egenskaper endrer seg over tid!  Det viste seg at materialene gliderene er laget av er ikke 100% stabile, og at paraglideren derfor fløy annerledes etter noen år enn da den var ny. En paraglider som var typegodkjent i klasse EN-B  kunne etter en tid oppføre seg som en høyere klassifisert og mere krevende glider!

Det tyske hang- og paragliderforbundet DHV var tidlig ute med å undersøke og dokumentere effekten av aldring på paragliderene. Resultatet blei at de nå har som krav at alle paraglidere må kontrolleres og eventuelt justeres minimum annenhvert år. Akkurat som ved vår EU-kontroll av biler. Typegodkjeningen vingen kommer med fra fabrikk utløper etter to års bruk, og er ikke paraglideren sjekka og godkjent, er den heller ikke lov å fly i Tyskland. I Norge har vi ikke noe sånt krav. Men:

Alle produsentene av paraglidere anbefaler kontroll av vingen etter en viss tid (ofte 100 timer eller 2 år).

Utstyrsvalg

Jeg er svært opptatt av at piloter skal fly glidere som passer deres ferdigheter og aktivitetsnivå. Det finnes et jag etter ytelse og prestasjoner. Noen ganger fører det til for rask oppgradering til hottere vinger, og man mister flygleden. Selv flyr jeg stort sett glidere som er klassifisert i EN-B, og trives godt med det. Så lenge man ikke skal konkurrere, vil en glider i  kategorien A eller B dekke de fleste behov, selv for en erfaren pilot. Vil du ha råd eller diskutere ustyrsvalg og vil høre min mening, er det bare å ta kontakt!

Det er nesten utrolig at jeg fremdeles synes det er like fantastisk å fly paraglider, etter mere enn 30 år i sporten. Jeg liker særlig toppturer og distanseflyving, men har jeg ikke vært i lufta på en stund, fristes jeg lett av en kort sklitur. Følelsen av å forlate moder jord og sveve i verdens letteste og geniale flyfartøy er bare fantastisk!

Geir Dyvik

Født i 1959, oppvokst i Odda og bor på Voss. Jeg har flydd paraglider siden 1988 da paragliding starta i Norge, og har i dag logga mere enn 2500 flyturer. Voss Paraglider Service blei starta opp i 2004, kort tid etter at jeg flytta til paraglidermekkaet Voss på Vestlandet.

Jeg har vært aktiv i drift av paragliderklubber der jeg har bodd rundt om i landet (Stavanger, Alta, Haugesund, Hardanger, Voss), er klubbinstruktør, og holdt ca 10 paragliderkurs.

GeirBilde