Knyte liner?
Det er fort gjort å værte uheldig å ryke ei line på start. Det er ekstra kjedelig om det er etter en lang topptur eller på reise til utlandet. Nødløsningen blir gjerne å knyte lina sammen. Men det er to forhold man skal være klar over.
Redusert bruddstyrke
Paragliderliner har løkker i enden som er enten lagt dobbel og sydd, eller det som kalles “fingerlåst” (finger trapped). I siste tilfelle er lina hul, og tredd inn i seg selv. Dette er selvlåsende ved belastning, og en kort søm er lagt på kun for at den ikke skal gli fra hverandre når det ikke er belastning. Dette gjøres på liner uten strømpe, både for dyneema og aramid-liner.
Med ei broderingsnål eller en tynn, v-forma streng, kan man lage nye løkker på ei line uten strømpe ved å tre line-enden tilbake og inn i seg selv, og på den måten skjøte inn et linestykke der lina var røket. Lar man lina gå ca 15 cm “inni seg selv” vil dette låse seg selv tilfredsstillende.
Alternativet de fleste velger er å knyte. Men vær obs på at knuter svekker linestyrken betraktelig. Gjerne så mye som 70 prosent! Særlig aramid-liner med sine litt stive fiber har dårlig knutestyrke. Noen målinger jeg har gjort på helt nytt linemateriale indikerer at dyneemaliner mister ca 50 prosent av bruddstyrken med en dobbel løkkeknute, mens aramidliner kan miste hele ca 70 prosent! Så velger du å knyte, så vær obs på dette.
Knuter gir gjerne 50-70% reduksjon i linestyrken. Mest for aramidliner.
Jeg ville ikke være redd for å knyte for eksempel en forgreining eller toppline på bremselinene som en midlertidig løsning. Disse linene har ingen bærende funksjon, og belastningen på hver enkeltline er bare noen få kilo ved normal flyving. Men sørg for at lengden blir korrekt!
Galleriliner (toppliner) i C- og D- området har også moderat belatning ved normal flyving (NB høy i stupspiral). Hvis du ikke har av de tynneste linene her mener jeg at det å knyte ei line kan være en ok nødløsning for å fly ned i rolige forhold. Men jeg ville ikke flydd termikk med knytte, tynne liner. Et brudd kan trigge en kaskade eller kjedereaksjon som gir ekstra belastning på nabolinene.
Vær også obs på at dyneema-materialet er svært glatt. Knuter du kanskje bruker i andre sammenhenger kan gli opp med dyneema-liner.
Dyneema er et svært glatt materiale. Liner kan gli opp!
Endrer gliderens trim
Husk at knuter korter inn linelengden, og at glideren er følsom på trimendringer. Skal du knyte, bør du derfor knyte inn et stykke line og justere lengden ved å sammenligne linelengden på motsatt side av glideren. Større forkortninger i linelengden kan skape endringer som påvirker flyegenskapene.
Knuter endrer linelengden. Skjøt inn et stykke line hvis du knyter og juster lengden!