EN B-glidereN - Passer for de fleste

B-klassen er allround-paraglideren og den største og mest populære gliderkategorien. De fleste kjøper en B-glider som glider nummer to, som PP3 eller PP4, etter en periode under en elevglider. B-gliderene tilbyr bedre svingegenskaper og ytelse, samt litt større fart og glidetall, samtidig som flyegenskapene fremdeles er enkle og tilgivende. Men B-klassen er stor og spenner fra svært enkle glidere til sporty distanseglidere. Vi skiller gjerne mellom lav-B- og høy-B-glidere, der lav-B klassifiseres som progressjon/rekreasjons-glider mens høy-B klassifiseres som sport/distanse-glider.

Ta kontakt, så finner vi sammen akkurat den glideren som passer deg!

UPlogo
OzoneLogo
NovaLogo

Allround Lav-B

Allround Lav-B

Allround Lav-B

Allround Mid-B

Allround Lettvekt Lav-B

Allround Lett Lav-B

Allround Lettvekt Lav-B

Allround/XC Høy-B

Allround/XC Høy-B

Allround/XC Lettvekt Høy-B

Allround/XC Lettv. Høy-B

Allround/XC Lett Høy-B

Allround/XC Høy-B

UP paragliders

Priser eks frakt og med forbehold om feil og endringer

UP Makalu4 er allround-glideren i lav-B-klassen som passer for de fleste fritidspiloter etter kurs. Denne nydelige glideren er superstabil, enkel og tilgivende, men er samtidig sporty og med ytelser til å utvikle deg nesten ubegrenset som pilot. Makalu4 gir først og fremst flyglede. Og det er vel det det dreier seg om? Les mere på produsentens side 

29900 kr

UP Kobo 2 er en hybrid-3-liner i mid-B-klassen. UP har klart å forbedre den populære Kibo 1 ved å gi den enda bedre handlig, og samtidig økt pitch-stabiliteten. Denne kombinasjonen gjør Kibo 2 egna til å ta de vanskeligste termikkboblene og holde seg i lufta mens de andre har flydd til landing.
Les mere på produsentens side

32900 kr

UP Lhotse2 er andre generasjon av UPs suksessfulle lettvektsglider. Lhotse2 er basert på Kibo2, og med sin lave vekt din perfekte kompanjong på toppturer, bivouac og reiser. Lav vekt gir fremragende startegenskaper og en følsomhet og effektivitet i termikken som inspirerer deg til å stikke på distanse. Og på ryggen: kun 3,2 kilo i størrelse 75-85kg.
Les mere på produsentens side

34500 kr

UP Kangri er en lettvekt høy-B-glider. UPs mål med denne vingen har vært å ta ut maksimal ytelse i B-klassen. Kangri er glideren for termikk- og distansepiloter som ikke vil gå opp på en C-glider, men ønsker å beholde comforten og sikkerheten som B-klassen gir. Godt egnet for toppturer og vol biv for erfarne piloter. UP anbefaler minimum 40 flytimer per år for Kangri.
Les mere på produsentens side

xxxxx kr

UP Summit XC4 er high-end EN-B-glider for deg som vil fly langt. Det forbedra speed-systemet og en stabil front gjør at du med Summit4 kan pushe motvind som få glidere i denne klassen. Summit4 kommuniserer og forteller akkurat hva som skjer, uten å virke nervøs. Leveres med C-styrehåndtak. Les mere på produsentens side

33900 kr

OZONE paragliders

Ozone Buzz-serien er trolig verdens mest solgte, og ikke uten grunn. Denne populære lav-B-glideren passer de fleste piloter, og har en unik kombinasjon av enkelhet og ytelser. Ozone Buzz Z6 er blitt lettere enn forgjengeren, og har den største økningen i ytelser i Buzz-ens historie. Glidetallet er øket i hele hastighetsspekteret og topphastigheten er økt. Floater med termikk-egenskaper som må oppleves! Les mere på produsentens side

32900 kr

Ozone Geo 6 er lettvektversjonen av Buzz Z6 og perfekt for piloter som ofte går til start! Den lave vekta gjør vingen spesielt lettstarta. Merk: Lettvektvinger er ikke lenger hva de var! Materialkvaliteten er nå så god at jeg ikke har problemer med å anbefale Geo som hovedglider. Flyr du ca 50 turer og 20-30 timer per år i Norge, som mange gjør, har du med GEO trolig glider i minst 10 år! Les mere på produsentens side

32900 kr

Ozone Rush 5 er flaggskipet i høy-B-klassen. I forhold til Rush 4 er den blitt litt mere dempa og enklere å fly. Samtidig er glidetall og særlig minimum synk forbedra. Glideren tar det svakeste løftet, men kan også kastes rundt i de trangeste boblene og nesten dreie rundt vingetippen! Stabiliteten på full speed er imponerende. Rush 5 er glideren for komfortable distanseturer.
Les mere på produsentens side

33900 kr

Ozone Swift 5 er lettvektversjonen av Rush 5 og veier ca 1,4 kilo mindre. Reduksjonen i vinge-vekta gjør vingen mere lettstarta, noe som er gunstig om du starter på små startplasser. Mindre masse i skjermen gir også mere tilbakemeldinger til piloten i lufta. Det gjør at vingen kan flyes ektremt presist. Swift 5 elskes av mange erfarne piloter på grunn av disse egenskapene.
Les mere på produsentens side

34900 kr

Nova Performance Gliders

NOVA ION 6 er blitt en fullstendig redesign av ION 5. Krumningen er blitt noe redusert, så glideren har blitt mere dempa i roll. Dette fører til bedre minimum synk og mere effektive svinger. Denne lav-B-glideren passer for de fleste allround-piloter som ønsker ukompliserte og enkle flyegenskaper og samtidig topp ytelser. Les mere på produsentens side

36900 kr

NOVA ION 6 Light er lettvektversjonen av ION 6. Ca en kilo vektreduksjon gjør glideren enda mere lettstarta, og til en perfekt glider for deg som ofte går til start. Og på reiser er det lave pakkevolumet gustig. Og ytelsene, handlingen og den passive sikkerheten er beholdt. Les mere på produsentens side

39900 kr

NOVA MENTOR 6. Helt siden den første Mentor revolusjonerte B-klassen med et forhold mellom ytelse og passiv sikkerhet som pg-verdenen ikke tidligere hadde sett, har MENTOR hevda seg i toppskiktet i utallige XC-konkuranser. Til og med i åpen klasse blant konkurranseglidere. Les mere på produsentens side

37900 kr

NOVA MENTOR 6 Light er lettvektsversjonen hvor NOVA har klart å barbere av nesten en kilo fra standardversjonen. MENTOR 6 Light er den perfekte hike&fly-glideren for seriøse distansepiloter. Lav kappevekt gjør start på trange startplasser til en lek, og termikkegenskapene og ytelsene gjør vingen til en milsluker av rang. Les mere på produsentens side

 

40900 kr

Lav-B: progressjon/rekreasjon
En lav-B-glider passer gjerne for piloter som flyr 20-50 timer per år, dvs for de aller fleste piloter i Norge. Du merker at ytelsene er bedre enn skolevingen, samtidig som den sikkerheten er ivaretatt og vingen er selvstabiliserende i de fleste ekstremsituasjoner, uten å kreve rask pilotinngripen (selv om det anbefales). Vingen ordner det meste selv, om du lar den! Klatre-egenskapen i termikken kan være på høyden med de fleste glidere. Også glidetallet kan være veldig bra. Det er først på glid i motvind man merker forskjellen i ytelse mot høyere klassifiserte glidere. Så om man ikke er utprega distansepilote og flyr krevende ruter med motvindslegg, vil en lav-B-glider passe for de aller fleste i hele sin flykarriere. Jeg har selv to lav-B-glidere jeg flyr og trives godt i og bruker til termikk- og distanseflyving på Voss. Typisk sideforhold for en lav-B-glider er ca 5,2.

Høy-B: progresjon/distanse
En høy-B-glider passer gjerne for aktive piloter som flyr mer enn 40-50 timer per år. Typisk for glidere i denne kategorien, er at det er lagt mere vekt på ytelser. Man ofrer litt passiv sikkerhet for litt mere ytelser, men fremdeles innenfor B-kategorien. Forskjell opp til en C-glider kan være liten. Gliderene skal fremdeles være selvstabiliserende innenfor testøvelsene, men gir mere tilbakemeldinger i lufta og krever kanskje litt mere korreksjoner for å flyes effektivt. Det litt tynnere profilet skjærer lufta reinere, og termikkegenskapene oppleves som bedre. Toppfart og glidetall, og særlig i motvind, er bedre. Dette er egenskaper distansepilotene setter pris på. Så flyr du mye distanse og samtidig ønsker brukbar passiv sikkerhet, er dette glideren for deg. Typisk sideforhold for en høy-B-glider er ca 5,6. Den er litt mere lanstrakt og smalere enn en lav-B-glider.